Compartimentul Managementul Podurilor și Lucrărilor de Artă (BMS)

Scopul activităţii

  • Pe baza informațiilor colectate prin activitatea de inspecție și investigare a podurilor se actualizeaza baza de date, acestea fiind utilizate în sistemul BMS (Bridge Management System) pentru a se programa în funcție de starea tehnică, întreținerea, repararea, reabilitarea, consolidarea, înlocuirea unor elemente sau consolidarea structurii de rezistență afectată de degradare, precum și în vederea planificării intervențiilor și alocării de fonduri necesare lucrărilor. Baza de date BMS este un instrument fundamental la dispoziția administratorului rețelei rutiere care, pe baza sistemului de gestiune a podurilor, poate optimiza utilizarea bugetului de întreținere și reparații;
  • Pentru îmbunătățirea stării de viabilitate a podurilor de pe reţeaua de Drumuri Naționale și Autostrăzi, utilizând BMS, se fac propuneri de prioritizare a podurilor în vederea efectuării lucrărilor de intervenție pe rețeaua rutieră administrată de C.N.A.I.R. S.A., analizând principalii indicatori de stare tehnică conform instrucției AND 522/2002 și a nivelului de intervenție conform Normativului CD 138 – 20.

Obiective

  • Elaborarea de rapoarte tehnice privind starea tehnică a podurilor utilizând aplicația informatică și baza de date BMS;
    • aplicația informatică utilizată este concepută pentru stocarea, procesarea și analizarea datelor privind lucrările de artă, cu rol de suport in fundamentarea deciziilor în cadrul sistemului de gestiune a podurilor.
    • personalul specializat, ingineri CFDP, actualizeaza baza de date si elaboreaza rapoarte tehnice privind starea tehnica a podurilor.
  • Propuneri de prioritizare a podurilor pentru efectuarea de lucrări de intervenție pe rețeaua rutieră, în baza analizei principalilor indicatori de stare tehnică (conform instrucției and 522/2002) și a nivelului de intervenție (conform normativului cd 138-2010);
  • Efectuarea inspecțiilor tehnice vizuale pentru stabilirea stării tehnice a podurilor situate pe întreaga rețea de drumuri naționale și autostrăzi din țară, conform Instrucției AND 522, necesare actualizării bazei de date BMS (Bridge Management System);
  • Întocmirea rapoartelor de inspecție pentru podurile inspectate de pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale;
  • Întocmirea notelor de constatare pentru podurile inspectate la care se constată deficiențe majore în urma inspecțiilor vizuale de stabilire a stării tehnice;
  • Prioritizarea, ordonarea podurilor în funcţie de urgenţa de intervenţie dată de starea tehnică constatată în urma inspecţiei; lista podurilor la care este prioritar a se interveni cu lucrări de întreținere sau reabilitare/modernizare.

Efectuarea inspecțiilor tehnice vizuale

    Acestea presupun colectarea datelor referitoare la elementele componente ale podurilor şi caracteristicile lor fizice şi geometrice, precum şi toate elementele specifice inspecţiei:

    • stabilirea elementelor specifice poziţionării pe glob, utilizând sateliţi: latitudine, longitudine şi altitudine pentru fiecare lucrare de artă cu ajutorul GPS/PDA cu receptor GPS încorporat;
    • identificarea degradărilor aparente la podurile rutiere conform AND 534-98;
    • efectuarea de fotografii-martor pentru deficiențele consemnate în fișa de inspecție;
    • evaluarea cantităților de lucrări pentru remedierea defectelor constatate;
    • identificarea tipurilor de lucrări de întreţinere şi reparații pentru podurile rutiere conform AND 554-2004 şi CD 99-2001, precum şi a lucrărilor de consolidare conform NP 103-2004;
    • stabilirea stării tehnice a tuturor podurilor inspectate.

Evaluarea stării tehnice a podurilor

    Stabilirea stării tehnice a unui pod se efectuează periodic – cel mult la un interval de 5 ani la podurile aflate în exploatare şi, în mod obligatoriu, după evenimente deosebite (cutremure, inundaţii, accidente, prin avarierea elementelor constructive, transporturi excepţionale, modificări ale albiei râurilor, alunecări de teren etc.) sau în cazul apariţiei unor defecte suplimentare faţă de cele constatate la ultima clasificare a stării tehnice, care sunt semnalate cu ocazia inspecţiilor efectuate de personalul D.R.D.P.-urilor/S.D.N.-urilor. La podurile de lemn stabilirea stării tehnice se efectuează la un interval de maxim 3 ani.

    Stabilirea stării tehnice generale a unui pod este exprimată prin indicele stare tehnică IST, care reprezintă suma indicilor de calitate structurali si functionali și se clasifică în 5 clase tehnice.

Resurse necesare efectuării inspecțiilor tehnice vizuale

Fir cu plumb

Instrumente pentru inspecție: Fir cu plumb


Binoclu, Lanterne, Fisurometre

Instrumente pentru vizualizare: Binoclu, Lanterne, Fisurometre

Inspector de poduri

Echipamentul „Inspector de poduri” pentru investigare/intervenții la poduri la care accesul este dificil


Echipamente de protecție individuală

Echipamente de protecție individuală: cască, cizme de cauziuc, vestă reflectorizantă

Ingineri de specialitate CFDP

Ingineri de specialitate CFDP si personal tehnic suport

Analiza BMS

Analiza BMS

Cost estimat lucrări

Cost estimat lucrări